تجمع کارگران پتروناد در اعتراض به اخراج بیش از ۲۰۰ نیروی بومی

کارگران اخراجی این مجموعه روزهای گذشته نیز مقابل فرمانداری و اداره کار بندر امام تجمعاتی برگزار کرده و خواهان بازگشت به کار شده‌اند.

کارگران پتروشیمی پتروناد ماهشهر در منطقه بندر امام، در اعتراض به اخراج بیش از ۲۰۰ نیروی کار بومی این مجموعه، مقابل چند نهاد اداری از جمله دادسرای عمومی، فرمانداری و اداره کار تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، صبح شنبه، ۲۶ اردیبهشت/۱۶ مه ۲۰۲۶ جمعی از کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد ماهشهر در مقابل دادسرای عمومی بندر امام تجمع کردند و خواستار بازگشت به کار خود شدند.

ابراهیم پیرایش، دبیر اجرایی خانه کارگر منطقه بندر امام، اعلام کرد کارگران اخراجی این مجموعه روزهای گذشته نیز مقابل فرمانداری و اداره کار بندر امام تجمعاتی برگزار کرده و خواهان بازگشت به کار شده‌اند.

یکی از کارگران اخراجی این مجموعه که به گفته خود دو سال به‌عنوان استادکار فیتر در پروژه‌های پتروناد فعالیت داشته، گفت کارگران سال‌ها در این مجموعه که مواد اولیه پتروشیمی مورد استفاده در صنایع دارویی و برخی صنایع دیگر را تولید می‌کند، مشغول به کار بوده‌اند.

او توضیح داد قرار بوده از ابتدای سال جاری برای فازهای مختلف این مجموعه نیرو جذب شود و کارگران دوباره به کار بازگردند، اما پس از آغاز فعالیت‌ها بعد از تعطیلات نوروز، بیش از ۲۰۰ کارگر بومی منطقه اخراج شدند و به گفته او ظاهراً نیروهای غیربومی جایگزین آنها شده‌اند.

این کارگر اخراجی با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران گفت اغلب این ۲۰۰ نفر متأهل و دارای فرزند هستند و بسیاری از آنها با امید به ادامه اشتغال، وام گرفته‌اند. او افزود:

با وجود اینکه نیروی پروژه‌ای بودیم، تصور می‌کردیم چون این واحد در جریان جنگ اخیر آسیبی ندیده و پروژه‌های آن ادامه دارد، می‌توانیم برای زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم، اما حالا همه ما اخراج شده‌ایم.

او همچنین گفت بسیاری از نیروهای اخراج‌شده، از جمله استادکاران فیتر، سیویل، جوشکار و مونتاژکار، بیش از دو سال سابقه کار در این شرکت داشته‌اند و برخی حتی سابقه بیشتری دارند.

این کارگر با اشاره به روند توسعه پتروشیمی پتروناد گفت این مجموعه در حال تبدیل شدن به هفت واحد مختلف است و بخش عمده‌ای از نیروهای اخراج‌شده، در ساخت همین واحدها نقش داشته‌اند.

او در ادامه تأکید کرد:

ما با نیروی کار غیربومی مشکلی نداریم و همه ایرانی هستیم، اما سوال این است که چرا ما که سال‌ها در پروژه‌های پتروناد کار کرده‌ایم و تجربه و سابقه داریم، باید بیکار شویم؟

کارگران معترض در پایان از مقام‌ها و مسئولان حوزه روابط کار و نهادهای اداری استان خوزستان خواستند در شرایط دشوار معیشتی و بیمه‌ای، به مطالبات قانونی آنها رسیدگی کرده و زمینه بازگشتشان به کار را فراهم کنند.

در پی تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل در ایران در جنگ اخیر که از ۹ اسفند ۱۴۰۴ آغاز شد، برخی از کارخانه‌های صنعتی و تولیدی تخریب یا نابود شدند. حمله به دو مجتمع بزرگ فولاد در خوزستان و اصفهان زنجیره‌ای از صنایع را به تعطیلی و یا کاهش تولید واداشته است؛ از جمله صنایع مرتبط با خودروسازی. حمله به صنایع پتروشیمی نیز پیامدهای ناگواری بر دیگر صنایع و مراکز تولیدی و معیشت کارگران وابسته به این صنایع داشته است.

هنوز آمار دقیقی از شمار کارگرانی که کار خود را در جریان حملات اسرائیل و آمریکا از دست دادند وجود ندارد. با این حال گزارش‌های غیر رسمی از بیکاری ۲ میلیون تا ۴ میلیون نفر خبر می‌دهند.