مرگ زندانی سیاسی جبار مصطفی در اوین به دلیل کوتاهی پزشکی

مرگ جبار مصطفی در زندان اوین نمونه‌ای از تداوم بحران دسترسی زندانیان سیاسی به خدمات درمانی و تأخیر در رسیدگی پزشکی در زندان‌های جمهوری اسلامی است…..

کانال تلگرامی «تحکیم ملت» دوم تیر ۱۴۰۵ اعلام کرد که جبار مصطفی فررند جابر، زندانی سیاسی متولد عراق، شامگاه دوشنبه اول تیر ۱۴۰۵ در زندان اوین تهران جان خود را از دست داد.

دادگاه جبار مصطفی را با اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال و نیم حبس محکوم کرده بود. او حدود پنج ماه از دوران محکومیت خود را در زندان اوین گذراند و در سالن ۲ بند ۷ این زندان نگهداری می‌شد.

منابع تحکیم ملت اعلام کردند که جبار مصطفی پس از بروز علائم سکته قلبی به مراقبت و مداخله فوری پزشکی نیاز داشت، اما مسئولان زندان رسیدگی لازم را انجام ندادند و او در زندان جان باخت.

مرگ جبار مصطفی بار دیگر توجه‌ها را به وضعیت درمانی زندانیان و مسئولیت سازمان زندان‌های ایران در حفظ جان و سلامت افراد تحت بازداشت جلب کرده است.

خانواده‌های زندانیان و گروه‌های حقوق بشری بارها نسبت به تأخیر در اعزام زندانیان بیمار به مراکز درمانی، کمبود امکانات پزشکی و محرومیت زندانیان از دسترسی به خدمات درمانی مناسب هشدار داده‌اند.

جمیله عزیزی در زندان قرچک ورامین در سال ۱۴۰۴، محمد منقلی در زندان یزد در سال ۱۴۰۴، مریم شاه‌روکی در زندان کچویی کرج در سال ۱۴۰۴، سودابه اسدی در زندان قرچک ورامین در سال ۱۴۰۴، امیر نیسی در زندان شیبان اهواز در سال ۱۴۰۴ و ابوالفضل حسینی در زندان ملایر در سال ۱۴۰۴ همگی به دلیل کوتاهی در دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی جان باختند.