نیروهای اسرائیلی هفتهها است که در پی دستور بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل مبنی بر تصرف کامل شهر غزه، مشغول عملیات نظامی در حومههای شمالی این شهر هستند.
به گزارش یورونیوز، همزمان با پیشروی عمقیتر نیروهای اسرائیلی به داخل بزرگترین منطقه شهری باریکه غزه؛ ارتش اسرائیل روز شنبه ششم سپتامبر (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام کرد که فلسطینیان ساکن شهر غزه در شمال این باریکه باید شهر را تخلیه کرده و به سمت مناطق جنوبی بروند.
این یورش میتواند صدها هزار فلسطینی را که پس از نزدیک به دو سال جنگ، اکنون در شهر غزه پناه گرفتهاند، آواره کند. پیش از جنگ، حدود یک میلیون نفر، یعنی تقریبا نیمی از جمعیت کل باریکه غزه، در این شهر زندگی میکردند.
سازمانهای امدادی میگویند چنین جابجایی گستردهای ممکن است بحران انسانی را بدتر کند. بدر عبدالعاطی، وزیر أمور خارجه مصر نیز روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیلیپ لازارینی، کمیسر کل سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی گفت: «اگر در غزه قحطی انسانی ایجاد شده، هدف آن مجبور کردن ساکنان به ترک سرزمینشان است. پس اینکه گفته شود این آوارگی داوطلبانه است، مزخرف است.»
هدف قرار دادن ساختمانهای مرتفع غزه
ارتش اسرائیل روز شنبه هشدار داد که قصد دارد دو برج مرتفع در شهر غزه را هدف قرار دهد و از ساکنان آن و چادرهای مجاور خواسته تخلیه کنند. مدتی بعد، اعلام شد که یکی از برجهای ۱۵ طبقه بمباران شده و با خاک یکسان شد. سخنگوی نظامی اسرائیل مدعی شد که این ساختمانها به دلیل فعالیتهای حماس در داخل یا نزدیک آنها هدف قرار خواهند گرفت. حماس هنوز به این اتهام واکنش نشان نداده است.
این اطلاعیه یک روز پس از آن صادر شد که ارتش اسرائیل یک برج بلند دیگر را در غزه منفجر کرد و مدعی شد حماس از آن استفاده میکرده، ادعایی که خود حماس آن را رد کرده است و ارتش اسرائیل نیز هیچ مدرکی برای اثبات استفاده شبهنظامیان از این ساختمان ارائه نکرد.
دفتر رسانهای دولت غزه روز شنبه اعلام کرد که ۷۰۰ روز بمباران اسرائیل در نوار غزه تقریباً تمامی زیرساختهای این منطقه را به ویرانه تبدیل کرده و خساراتی بیش از ۶۸ میلیارد دلار برجای گذاشته است.
در بیانیه این دفتر آمده است که این کارزار منجر به نابودی حدود ۹۰ درصد زیرساختهای غزه شده و با «سیاستهای سیستماتیک نسلکشی و آوارگی اجباری» همراه بوده است.
انتشار ویدئو از گروگانهای اسرائیلی؛ لاپید خواستار ازسرگیری مذاکرات شد
حماس روز جمعه ویدئویی از دو گروگان اسرائیلی که در اکتبر ۲۰۲۳ در جریان یک جشنواره موسیقی در اسرائیل ربوده شده بودند منتشر کرد. یکی از آنها گفت در شهر غزه نگهداری میشود.
این دو گروگان از جمله ۴۸ نفری هستند که همچنان در غزه نزد حماس نگهداری میشوند و باور بر این است که ۲۰ نفر از آنان هنوز زندهاند.
در این ویدئو که تاریخ روی آن ۲۸ اوت ثبت شده است، یکی از گروگانها که خسته به نظر میرسید؛ او حدود سه دقیقه و نیم صحبت میکند و میگوید همراه چند گروگان دیگر در شهر غزه نگهداری میشود و از اینکه بر اثرات حملات اسرائیل به شهر غزه کشته شود میترسد.پس از انتشار ویدئو، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل در ایکس از مذاکرهکنندگان اسرائیلی خواست گفتوگوها برای رسیدن به توافق آزادی گروگانها را از سر بگیرند. کسانی که تاکنون آزاد شدهاند نتیجه مذاکرات دیپلماتیک با میانجیگری آمریکا و کشورهای عربی بودهاند، اما آخرین دور مذاکرات در ژوئیه فروپاشید.
با این حال، ایتامار بنگویر، وزیر امنیت داخلی تندرو، گفت اسرائیل باید در پاسخ نوار غزه را بهطور کامل اشغال کند.
وعده آب و غذا در مناطق «امن»
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در ایکس نوشت ساکنان باید به منطقه ساحلی تعیینشده در خانیونس، واقع در جنوب غزه، بروند و وعده داد در آنجا غذا، درمان و پناهگاه در اختیارشان خواهد بود. او افزود که این محل بهعنوان «منطقه امن انسانی» تعیین شده است.
ارتش روز پنجشنبه اعلام کرد که تقریباً بر نیمی از شهر غزه کنترل دارد. این نیرو همچنین میگوید بر حدود ۷۵ درصد کل باریکه غزه مسلط است.
بسیاری از کسانی که اکنون در شهر غزه هستند پیشتر در جریان جنگ آواره شده بودند و سپس بازگشتند. حالا برخی ساکنان گفتهاند حاضر نیستند دوباره آواره شوند.
اسرائیل در طول جنگ چندین بار ساکنان غزه را به مناطق امن انسانی هدایت کرده است، اما گاهی خودش به این مناطق حمله کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۴، یک حمله نظامی اسرائیل در منطقه المواصی دستکم ۱۹ نفر را کشت. دو ماه پیش از آن نیز این منطقه هدف حمله قرار گرفته بود.
فرقه دموکرات آذربایجان فرقه دموکرات آذربایجان