کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری: محیط‌های کاری بدون خشونت و تبعیض، حق کارگران است!

تارنمای داوطلب: کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری به مناسبت ۲۱ ژوئن، سالگرد تصویب کنوانسیون ۱۹۰ در منع خشونت و تبعیض در کار یاداوری کرد:
برای یک دنیای امن کاری که در آن همه کارگران عاری از ترس، تبعیض، خشونت و آزار و اذیت باشند باید بر اساس توصیه‌نامه ۲۰۶ تلاش کنیم….

این کنفدراسیون در تارنمای خود بیانیه زیر را منتشر کرد:

«این استانداردهای بین‌المللی کار برجسته، برای اولین بار، حق هر فرد را برای داشتن دنیایی عاری از خشونت و آزار و اذیت، از جمله خشونت و آزار مبتنی بر جنسیت، تأیید کردند.

خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار همچنان مانعی بزرگ برای دستیابی به برابری جنسیتی است. زنان و کارگرانی که با اشکال متعدد و متقاطع تبعیض روبرو هستند، به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و دسترسی آنها به کار شایسته، پیشرفت شغلی، دستمزد برابر، فرصت‌های رهبری و مشارکت کامل در زندگی کاری محدود می‌شود. بنابراین، حذف خشونت و آزار و اذیت نه تنها مسئله ایمنی و کرامت در محل کار است، بلکه پیش‌نیازی برای دستیابی به برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی نیز هست.

کنوانسیون شماره ۱۹۰ اذعان می‌کند که خشونت و آزار و اذیت با کار ایمن، سالم، عادلانه و شرافتمندانه ناسازگار است. همچنین بر اهمیت پیشگیری و مقابله با خشونت و آزار و اذیت از طریق اقدامات ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) که خطرات را شناسایی، از کارگران محافظت و راه‌حل‌های مؤثر ارائه می‌دهند، تأکید می‌کند. رویکردی جنسیت‌محور به اقدامات ایمنی و بهداشت شغلی برای ایجاد دنیایی از کار ضروری است که در آن همه کارگران بتوانند در محیط‌های امن و سالم، از جمله عاری از ترس، تبعیض، خشونت و آزار و اذیت، کار کنند.

اتحادیه‌های کارگری همچنان نقش مهمی در تبدیل وعده کنوانسیون شماره ۱۹۰ به واقعیت ایفا می‌کنند. اتحادیه‌ها در بخش‌ها و کشورهای مختلف، برای تصویب آن کمپین کرده‌اند، در مورد سیاست‌های محل کار و توافق‌های جمعی مذاکره کرده‌اند، مکانیسم‌های گزارش‌دهی و پشتیبانی را تقویت کرده‌اند و از اقداماتی برای پیشگیری و مقابله با خشونت و آزار و اذیت در محل کار حمایت کرده‌اند.

این سالگرد درست پس از صد و چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی کار برگزار می‌شود، جایی که کارگران، کارفرمایان و دولت‌ها قطعنامه‌ای در مورد دستور کار تحول‌آفرین سازمان بین‌المللی کار برای برابری جنسیتی در دنیای کار تصویب کردند.

این قطعنامه، خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار را به عنوان مانع اصلی برابری جنسیتی برجسته می‌کند و خواستار تصویب و اجرای مؤثر کنوانسیون شماره ۱۹۰ سازمان بین‌المللی کار است. این قطعنامه همچنین خواستار اقدامات ایمنی و بهداشت شغلی متناسب با جنسیت، از جمله مقابله با خشونت و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت در دنیای کار است.

همزمان با گرامیداشت سالگرد امسال، با تکیه بر تعهد مجدد خود به برابری جنسیتی، از همه اعضای سازمان بین‌المللی کار می‌خواهیم که برای اجرای کامل کنوانسیون شماره ۱۹۰ و توصیه‌نامه شماره ۲۰۶ تلاش کنند.

پیشگیری و حذف خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار، برای دستیابی به محیط‌های کاری ایمن و سالم، پیشبرد برابری جنسیتی و تضمین کرامت و احترام برای همه کارگران، اساسی است.»