ضرب و شتم زنان معترض بلوچ در فاریاب؛ قوه قضائیه جمهوری اسلامی وعده بررسی داد

در پی انتشار تصاویر ضرب و شتم زنان بلوچ توسط نیروهای انتظامی در روستای پشموکی فاریاب، دادگستری سیستان و بلوچستان از تشکیل پرونده و دستور بررسی قاطع خبر داد. این درگیری روز ۲۷ خرداد رخ داد که در آن دست‌کم ۷ زن مجروح و ۶ شهروند (از جمله ۳ زن) بازداشت شدند. زنان معترض به واگذاری معدن کرومیت به افراد وابسته به حکومت اعتراض داشتند….

به گزارش سایت زمانه، در برخی رسانه‌های داخلی تصاویری از ضرب و شتم زنان بلوچ توسط یک مأمور نیروی انتظامی زیر عنوان «تصویر تلخ از برخورد مأموران با یک زن بلوچ» منتشر شده است. در این خبر آمده است که ظاهراً قوه قضائیه «دستور بررسی قاطع» در این زمینه را صادر کرده است.

نیروهای انتظامی و امنیتی روز چهارشنبه ۲۷ خرداد در روستای پشموکی شهرستان فاریاب استان کرمان به تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز زنان بلوچ یورش بردند و دست‌کم ۷ زن را مجروح و ۶ شهروند از جمله ۳ زن را بازداشت کردند.
این زنان به واگذاری معدن کرومیت منطقه به افراد و نهادهای وابسته به حکومت اعتراض داشتند. ویدئوهای منتشرشده نشان‌دهنده ضرب و شتم زنان با باتوم، مشت و لگد و حتی سیلی توسط مأموران از جمله فرمانده انتظامی فاریاب است.

دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرده پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده، اما جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

در شبکه‌های اجتماعی هویت برخی عاملان اصلی برخورد شامل سرهنگ امین امیرمحمدی (فرمانده انتظامی فاریاب) و محمد حاجبی (رئیس پاسگاه سرگریچ) گزارش شده است.
این رویداد بخشی از اعتراضات مکرر مردم بلوچ به مصادره منابع طبیعی و محرومیت محلی از منافع معادن منطقه است و نشان‌دهنده ادامه تنش‌ها در مناطق بلوچ‌نشین پس از حوادث مشابه در روزهای اخیر است.

مصادره معادن و منابع طبیعی

مردم مناطق بلوچ‌نشین، به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، سال‌هاست به مصادره معادن و منابع طبیعی توسط نهادها و افراد نزدیک به حکومت اعتراض دارند. معادن کرومیت، طلا، مس و سایر منابع معدنی در این مناطق اغلب بدون مشارکت محلی و بدون ایجاد اشتغال یا توسعه زیرساختی به شرکت‌ها و نهادهای وابسته واگذار می‌شوند. ساکنان محلی که در فقر شدید به سر می‌برند، نه تنها از درآمد معادن سهمی نمی‌برند، بلکه با مشکلات زیست‌محیطی مانند آلودگی آب، خاک و تخریب مراتع نیز مواجه هستند.

این شیوه در سال‌های اخیر بارها منجر به تجمعات اعتراضی شده که معمولاً با برخورد شدید نیروهای امنیتی پاسخ داده می‌شود. روستای پشموکی فاریاب تنها یکی از موارد متعدد است و اعتراضات مشابهی در مناطقی مانند تفتان، سراوان و ایرانشهر نیز گزارش شده. منتقدان این روند را «غارت منابع بلوچستان» توصیف می‌کنند که باعث تشدید محرومیت اقتصادی، بیکاری و مهاجرت اجباری ساکنان بومی شده است.