بیش از هزار و صد نفر در حوادث رانندگی نوروز جان خود را از دست دادند ؛ معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید “رسانههای معاند” رانندگان کامیون را تحریک میکنند؛ پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس به مژگان باقری قعال صنفی به مناسبت آزادی ایشان ؛ نشست سران آسهآن؛ کشورهای جنوب شرق آسیا میخواهند به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شوند؛ پنجمین پرونده علیه احمدرضا حائری بهدلیل اعتراض به اعدام محسن لنگرنشین؛ ۱۴۴ کنشگرسیاسی، فرهنگی و مدنی دریافت نخل طلای کن ۲۰۲۵ را به جعفر پناهی تبریک گفتند؛مصرف دخانیات سالانه جان ۵۰ هزار ایرانی را میگیرد؛….
معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید «رسانههای معاند» رانندگان کامیون را تحریک میکنند
در پی اعتصابهای اخیر رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران، رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «تعداد محدودی از رانندگان سعی در ایجاد التهاب دارند که این اقدامات هم حاصل تحریک رسانههای معاند خارجی است که میخواهند جادههای کشور را ناامن نشان دهند.» اکبری مشکلات رانندگان را در «۴ الی ۵ موضوع» خلاصه کرد و در نهایت گفت دو مشکل در اولویت قرار دارد که آن هم در دست بررسی و حل است. او گفت: «مهمترین مشکل رانندگان کامیون بیمه، سوخت و گرانی لوازم و قطعات است که بهطور مستقیم به سازمان راهداری مربوط نمیشود.» او اما نگفت که مثلاً مشکل سوخت و گرانی قطعات را چگونه میخواهند حل کنند. اکبری ضمن وعده اینکه در یک ماه آینده مشکلات رانندگان رفع شود، گفت راه حل طرح این مشکلات را اعتصاب و اعتراض نمیداند.
…………………………………………………………………………………………………..
بیش از هزار و صد نفر در حوادث رانندگی نوروز جان خود را از دست دادند
بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در نوروز سال جاری هزار و ۱۷۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۹۰۸ نفر مرد و ۲۷۱ نفر زن بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تعداد تلفات تصادفات در نوروز امسال با رشد ۸٬۳ درصدی مواجه بود. در نوروز سال گذشته هزار و ۸۹ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست داده بودند. در نوروز سال جاری، استانهای کرمان با ۱۰۲، سیستان و بلوچستان با ۹۸ و تهران با ۸۶ بیشترین و استانهای کهگیلویه و بویراحمد با پنج، زنجان با ۱۱ و خراسان جنوبی با ۱۲ فوتی کمترین آمار تلفات را داشتهاند. بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی بیشترین تعداد فوتی با ۸۳ مورد در روز دهم فروردین و پس از آن با ۷۹ فوتی در روز ۲۹ اسفند ماه و کمترین آن با ۳۵ فوتی در روزهای پنجم و ششم فروردین گزارش شده است. طبق آمارهای پلیس راهور در نوروز ۱۴۰۴ میزان تردد در جادههای ایران نسبت به سال گذشته ۳٬۵ درصد و تعداد وسایل نقلیه ۵ درصد افزایش داشتند.
………………………………………………………………………………………….
پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس به مژگان باقری قعال صنفی به مناسبت آزادی ایشان
بازگشت شما، نه تنها نماد پایداری و استقامت یک معلم آگاه در برابر فشار و بیعدالتیست، بلکه بار دیگر روشن ساخت که صدای حقطلبی خاموششدنی نیست. سه سال رنجِ انفرادی، زندان، پابند و سکوت، هرگز نتوانست عزت انسانی و باور به تغییر را در شما خاموش کند….
با کمال خوشحالی و افتخار، آزادی بانو باقری عزیز را به جامعهی فرهنگیان و بهویژه خود ایشان تبریک میگوییم.
بازگشت شما، نه تنها نماد پایداری و استقامت یک معلم آگاه در برابر فشار و بیعدالتیست، بلکه بار دیگر روشن ساخت که صدای حقطلبی خاموششدنی نیست. سه سال رنجِ انفرادی، زندان، پابند و سکوت، هرگز نتوانست عزت انسانی و باور به تغییر را در شما خاموش کند.
بانو باقری گرامی! ایستادگی شما الهامبخش ماست. امروز که دوباره در کنار ما هستید، دستتان را با مهر و احترام میفشاریم و مطمئنیم گامهای شما استوارتر از همیشه، در مسیر عدالت صنفی و کرامت معلمی خواهد بود.
به امید روزی که هیچ معلمی بهخاطر حقخواهی، هزینهای چنین سنگین نپردازد.
انجمن صنفی معلمان فارس
……………………………………………………………………………
نشست سران آسهآن؛ کشورهای جنوب شرق آسیا میخواهند به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شوند
کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسهآن) در نشست سران خود در مالزی اعلام کردند که همکاریهای اقتصادی خود را تقویت خواهند کرد. بر اساس یک طرح راهبردی که در این نشست منتشر شد، ۱۰ عضو این اتحادیه قصد دارند از جمله تجارت منطقهای را گسترش داده و آزادی رفتوآمد و مبادلات بیشتری برای افراد و شرکتها ایجاد کنند. افزون بر این، هدف آنها جذب سرمایهگذاران خارجی بیشتر است. در این سند آمده است که کشورهای گروه آسهآن تا سال ۲۰۴۵ بهطور مشترک به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهند شد. لی کیانگ، نخستوزیر چین که بهعنوان مهمان در این نشست شرکت کرده بود، از کشورهای جنوب شرق آسیا و خلیج فارس خواست تا موانع تجاری را کاهش داده و دروازههای خود را بیشتر بگشایند.
………………………………………………………………………………………..
پنجمین پرونده علیه احمدرضا حائری بهدلیل اعتراض به اعدام محسن لنگرنشین
در آستانه ورود به سومین سال حبس، احمدرضا حائری برای پنجمینبار به دادسرای انقلاب احضار شد. اینبار، علت احضار او اعتراض به حکم اعدام محسن لنگرنشین اعلام شده است. این فعال مدنی در یادداشتی که از زندان قزلحصار منتشر کرده، با لحنی تلخ و طنزی گزنده به روند بیپایان پروندهسازیها، فشارهای قضایی و سرکوب اعتراضات مسالمتآمیز انتقاد کرده است. حائری، که پیشتر چهار پرونده با شکایت سازمان زندانها علیه خود داشته، مینویسد: «پنج پرونده در دو سال؟ این شوخی بیمزه را تا کی ادامه میدهید؟» او همچنین در این یادداشت، به وضعیت نامشخص زندانیان محکوم به اعدام و سکوت تحمیلی خانوادهها و وکلای تسخیری پرداخته و خواستار پایان دادن به چرخه سرکوب و اعدام شده است.
……………………………………………………
۱۴۴ کنشگرسیاسی، فرهنگی و مدنی دریافت نخل طلای کن ۲۰۲۵ را به جعفر پناهی تبریک گفتند
۱۴۴ تن از فعالان سیاسی، مدنی، هنری و فرهنگی ایرانی، با صدور بیانیهای، موفقیت جعفر پناهی در دریافت نخل طلای جشنواره کن ۲۰۲۵ را تبریک گفتند. آنها این جایزه را «دستاوردی تاریخی» و «افتخاری برای جامعه مدنی ایران» توصیف کردهاند. در این بیانیه آمده است: «جعفر پناهی، فیلمسازی شجاع و متعهد است که با وجود سالها فشار، زندان و سرکوب، همچنان به خلق آثار الهامبخش ادامه داده و نشان داده است که صدای حقیقت خاموشنشدنی است.» به باور امضاکنندگان بیانیه: «این موفقیتها، نشانهای است از آنکه هنر متعهد و صدای حقیقت، حتی در میان دیوارهای سانسور و فشار، میتواند جهانی را به تحسین وادارد. این دستاوردها، افتخاری برای همه ایرانیانی است که در راه آزادی، عدالت و کرامت انسانی مبارزه میکنند.» نسرین ستوده، شیرین عبادی، نرگس محمدی، عبدالفتاح سلطانی، علی مصفا، فاطمه معتمدآریا، مانا نیستانی، احسان شریعتی، مهدی یراحی، توماج صالحی و … از چهرههای شاخصی امضاکننده این بیانیه هستند. جعفر پناهی، پس از عباس کیارستمی، دومین کارگردان ایرانی است که نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده است. او همچنین جایزه شهروندی افتخاری کن را نیز همزمان دریافت کرد. پناهی که در گذشته موفق به دریافت شیر طلایی ونیز برای فیلم دایره (۲۰۰۰) و خرس طلایی جشنواره برلین برای تاکسی تهران (۲۰۱۵) شده بود، با دریافت نخل طلای کن، سهگانهای طلایی از مهمترین جوایز سینمایی جهان را تکمیل کرد.
…………………………………………………………………..
مصرف دخانیات سالانه جان ۵۰ هزار ایرانی را میگیرد
به گفته بهزاد ولیزاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند. آمارها نشان میدهد که مصرف سیگار در میان زنان بالای ۱۸ سال طی پنج سال گذشته ۱۱ درصد و در دختران ۱۸ تا ۲۴ ساله تا ۹۰ درصد افزایش یافته است. بنا بر گزارش ایسنا و به گفته ولیزاده، «آخرین مطالعه در ارتباط با بررسی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ انجام شده و گروه سنی بالای ۱۸ سال در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. آمار و ارقام این مطالعه بیانگر این است ۱۴ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال از انواع محصولات دخانی استعمال میکنند. حدود ۲۶ درصد از مصرفکنندگان محصولات دخانی را مردان و ۴.۵ درصد را زنان تشکیل میدهند.» به گفته بهزاد ولیزاده و به نقل از گزارش یادشده، مصرف دخانیات سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند، که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن تنها در حوزه سلامت صرف میشود. سن شروع مصرف دخانیات نیز به کمتر از ۱۳ سال رسیده است. میزان مصرف محصولات دخانی در میان زنان و مردان ۱۸ تا ۲۴ ساله به ترتیب ۹۰ و ۳۴ درصد افزایش یافته است. بررسی آمار و ارقام مصرف محصولات دخانی نشان می دهد که جنسیت مصرف محصولات دخانی در حال تمایل به سمت زنان است؛ چرا که افزایش مصرف محصولات دخانی در میان زنان بیشتر است. همچنین ۱۴ درصد از مرگهای کشور را ناشی از مصرف دخانیات در نظر گرفتهاند. به این ترتیب سالانه حدود ۵۰ هزار نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند.
فرقه دموکرات آذربایجان فرقه دموکرات آذربایجان