دیدار اعضای انجمن صنفی معلمان کُردستان از دانش آموزان آسیب دیدە از تنبیە بدنی در روستای “کەرجۆ” و ذکر نکاتی در رابطە با حادثە مذکور

در پی درخواست جمع کثیری از همکاران عضو انجمن صنفی معلمان کُردستان (سنندج) جهت بررسی واقعه‌ ناخوشایند تنبیه بدنی دانش‌آموزان ابتدایی روستای کەرجو (ناحیه دو سنندج) و دلجویی از این دانش‌آموزان و والدین آنها، تعدادی از اعضای هیئت مدیره و فعالان صنفی روز سەشنبە ٢۶ فروردین ١۴٠۴ به روستا مراجعه نمودە و با تعدادی از اهالی روستا و یکی از دانش‌آموزانی که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود دیداری انجام شد. آثار کبودی ناشی از تنبیه بدنی بر بدن کودک مشاهده گردید…

متاسفانه این حادثه به گونه‌ای بود که هیچ یک از همکاران حاضر در محل که از بازنشستگان و یا دارای سابقه‌ی بالای حرفه‌ای بودند تجربه‌ای این چنین را به خاطر نداشتند! این در حالی است که انتظار می‌رفت معلم خاطی که زمان چندانی از استخدام وی سپری نشده از لحاظ آموزشی و صلاحیت‌های حرفه‌ای در سطح مطلوبی قرار داشته باشد.

انجمن صنفی معلمان کُردستان (سنندج) ضمن محکوم نمودن این اقدام خشونت آمیز توجه افکار عمومی را به موارد زیر جلب می‌دارد:

١- در ارتباط با این حادثه به نظر می‌رسد که همانند بسیاری از وقایع مشابه، نظام آموزشی دست به اقداماتی سطحی و نمایشی زند که در راستای جلب رضایت افکار عمومی باشد؛ در حالی که این اتفاق باید زمینه‌ای باشد برای بازنگری اساسی در گزینش و آموزش دانشجو معلمان و همچنین آموزش‌های ضمن‌خدمت واقعی و به کارگیری نهادهای پشتیبان برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش کودکان و ارتقاء سطح علمی و مهارتی معلمان.

٢-دانش‌آموزان تنبیه شده به احتمال زیاد دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شده و نیازمند مداخلات روانشناختی باشند؛ بر همین اساس لازم است به صورت اورژانسی و فوری از خدمات مناسب بهره‌مند گردند.

٣- چندین سال است که کنشگران صنفی و متخصصان تعلیم و تربیت بر لزوم حضور مشاورین توانا در مدارس ابتدایی اصرار دارند؛ در چنین حوادثی جای خالی آنان به شدت احساس می‌شود. ضرورت دارد تا با پیگیری‌های اداری و قانونی زمینه برای تحقق این خواسته فراهم گردد.

۴- ویژگی‌های روانی فرد خاطی عمیقا بررسی شود تا علل چنین اتفاقی روشن و از تکرار آن جلوگیری شود.

۵- لازم است تا مسیر جذب، گزینش و آموزش فرد خاطی مورد بررسی و افراد و نهادهای مرتبط با این موضوع مورد بازخواست قانونی قرار گیرند.

پ.ن / در مطالباتی که از طرف اعضای انجمن صنفی معلمان کُردستان برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ مطرح شده ، جای تشکیل شورا یا انجمن و یا هر نهاد مستقل نظارتی از طرف خانواده های دانش آموزان بر مدیریت مدارس و نهادهای آموزشی خالی ست.
و بجای آن خواستار حضور “مشاورین توانا” در مدارس شده اند!! با توجه به اینکه معیاری مستقل برای این انتخاب وجود ندارد و خود این مشاغل مانند سایر پست های سازمانی از طرف وزارت خانه حکومتی و تحت همان ضوابط صورت میگیرد، عملا” اقدامی بیهوده و بی تاثیر است.
شورای بازنشستگان ایران